Titel: Scheppingsverhalen, Verhalen die ons iets vertellen over het ontstaan van de aarde
Onderwerp(en): Verschillende mythologische benaderingen die gaan over de schepping van de aarde.
Schooltype: HAVO / VWO,
Leerjaar: 3
Vakgebied(en): Levensbeschouwing
De webkwestie is bedoeld om uitgevoerd te worden door 2 personen.
De tijd die de webkwestie kost:
Werkstuk: 3 à 4 lesuren
Film: 3 à 4 lesuren
De tijd die staat voor elke film:
8 tot 12 minuten (in een lesuur kunnen ca. 3 films worden bekeken en besproken)
Waar de zwaartepunten liggen m.b.t. de leerpunten:
Een eigen scheppingsverhaal bedenken en op papier zetten.
Webkwestiemakers: Juliska Verbeek & Esther Zijlstra
Leerdoelen:
De leerlingen kunnen uitleggen wat scheppingsverhalen zijn.
De leerlingen kunnen verschillende scheppingsverhalen noemen.
De leerlingen kunnen a.d.h.v. 2 scheppingsverhalen overeenkomsten en verschillen noemen.
De leerlingen kunnen de functie van scheppingsverhalen uitleggen.
De leerlingen kunnen een persoonlijke betekenis aan een bestaand scheppingsverhaal toevoegen.
De leerlingen kunnen zelf een scheppingsverhaal bedenken.
De leerlingen kunnen van het zelfbedachte verhaal een film maken.
De leerlingen kunnen reflecteren op hun werk.
De uitslag:
Zowel voor het werkstuk als voor de film kan een cijfer worden gegeven. Zelf kan bepaald worden hoe zwaar een onderdeel telt.
Opdracht 2, het maken van een film, kan eventueel vervangen worden door een andere opdracht. Wij stellen voor om de leerlingen dan in plaats van een film een stripverhaal of digitale presentatie te laten maken. Dit kost minder tijd en vereist minder materialen.
In principe zijn de eerste twee stappen en stap 7 van opdracht 2 (zie 'opdracht 2') ook toepasbaar wanneer er gekozen wordt om een stripverhaal of presentatie te maken. Sla dan de stappen 3, 4 en 5 over. Bij stap 6 stellen wij het volgende voor:
Wanneer de stripverhalen klaar zijn, worden die bij de docent ingeleverd. De klas wordt ingedeeld in groepjes van 4. Willekeurig deelt de docent de stripverhalen uit. Iedere groep krijgt twee stripverhalen om te beoordelen. Dit kan tot slot klassikaal worden besproken.
Net als bij de film ligt de eindbeoordeling bij de docent.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)