Werkwijze - opdracht 2
Je bedenkt zelf een scheppingsverhaal en daar maak je een film van ongeveer 8 á 12 minuten.
Je hebt in opdracht 1 verschillende scheppingsverhalen bekeken.
Schrijf nu zelf met je klasgenoot een eigen scheppingsverhaal.
Wees creatief en laat je fantasie gaan. Maar zorg wel dat de film serieus blijft, het is geen komedie. De kijker moet er iets van kunnen leren.
Zorg dus dat er een duidelijke boodschap in de film zit. (Een mogelijke boodschap kan bijvoorbeeld zijn: hoe we met de aarde om moeten gaan.)
Maak een draaiboek, indeling van het verhaal.
a) deel het verhaal in scènes op
b) deel de scènes in minuten (een tijdverloop)
c) zoek uit waar het verhaal zich afspeelt, en bedenk een locatie waar je de film kunt opnemen.
d) bedenk welke figuranten in je verhaal aanwezig zijn. Maak een cast; kies mensen uit je klas of omgeving die meespelen.
e) bedenk welke attributen je nodig hebt en zorg dat je ze beschikbaar hebt.
Oefen het geheel een paar keer. Houd een generale repetitie waar al je acteurs en attributen bij aanwezig zijn.
Neem de film op. Zorg ervoor dat de film niet langer duurt dan 12 minuten.
De première.
Jij en je klasgenoot zorgen dat de film in première gaat. De klas en de docent zijn je genodigden. Zorg ervoor dat alle apparatuur geregeld is en startklaar staat.
Na de film nodig je 4 leerlingen uit die kort commentaar geven op de film. Wat vonden zij ervan, was de boodschap duidelijk?
Maak individueel een kort verslag over:
a) hoe verliepen de voorbereidingen?
b) wat vonden jullie zelf van het eindresultaat?
c) wat vond de klas van het eindresultaat?